Evropa zpřísňuje normy pro automobilový průmysl, průmysloví dinosauři však generují mnohonásobně více emisí

Technotrendy 15/01/2025 Od Michal Vatrs Evropa zpřísňuje normy pro automobilový průmysl, průmysloví dinosauři však generují mnohonásobně více emisízdroj: pixabay

Ekologické otázky a snižování emisí se v posledních letech staly klíčovým tématem evropské politiky. A to hlavně v souvislosti s osobní dopravou a přechodem na elektromobilitu. Současná snaha o úplné nahrazení spalovacích motorů  v automobilech ale v porovnání s nákladní lodní dopravou působí spíše symbolicky...

Jeden z největších zdrojů znečištění ovzduší představuje zhruba 90 000 nákladních lodí.  Ty největší a nejvýkonnější produkují emise srovnatelné s desítkami milionů osobních automobilů.

Jedním z nejvýraznějších příkladů environmentálního dopadu lodní dopravy je loď Emma Maersk, jeden z největších kontejnerových kolosů na světě. Toto gigantické plavidlo o délce téměř 400 metrů a šířce 56 metrů disponuje motory s výkonem 110 MW, což odpovídá zhruba 150 000 koňským silám. Ročně vyprodukuje tolik škodlivých emisí, jako přibližně 50 milionů osobních automobilů. 

Podobnými parametry disponují i další gigantické lodi, například:

  • HMM Algeciras: Jedna z největších kontejnerových lodí na světě s kapacitou 24 000 TEU (kontejnerů). Je známá vysokými emisemi CO a oxidů síry, které patří mezi největší v lodní dopravě.
  • Ever Ace: S kapacitou 23 992 TEU je Ever Ace jednou z největších kontejnerových lodí na světě. Ačkoli byla navržena s využitím moderních technologií, její provoz stále představuje značné ekologické zatížení, zejména kvůli vysokým emisím CO a negativnímu vlivu na oceány a ovzduší.
  • MSC Gülsun: Loď s kapacitou 23 756 TEU je jednou z největších na světě. I přes pokrok v oblasti ekologických systémů, jako jsou pokročilé motory a bezpečnostní opatření, stále představuje značný environmentální náklad kvůli vysoké spotřebě paliva a emisím.
  • Ever Given: Slavná loď, která zablokovala Suezský průplav, patří mezi největší na světě. Má kapacitou více než 20 000 TEU a její obrovské motory s výkonem přes 80 MW vyprodukují vysoké emise CO

Alarmující je, že pouze 15 největších lodí světa vyprodukuje ročně zhruba stejné množství emisí jako všech 1,2 miliardy osobních automobilů s celého světa dohromady.

Osobní automobilová doprava v Evropě, která je terčem přísných regulací, produkuje relativně malé množství emisí. Stoupajcí  elektromobilita dohromady s přísnými podmínkami v podobě Euro 6 omezují skleníkové plyny a jiné škodliviny, nákladní lodní doprava se z velké části uniká podobným regulacím.

Pokud má být ochrana klimatu skutečně efektivní, zaměření pouze na osobní auta není dostačující. Je načase se zaměřit na ty skutečně velké znečišťovatele – a nákladní lodě jsou rozhodně mezi nimi.

Lodní normy, to je svět bez pravidel

Problém se netýká jen emisí CO. Drtivá většina nákladních lodí spaluje těžké topné oleje, které mají vysoký obsah síry a dalších znečišťujících látek. Například oxidy síry, které lodní doprava produkuje, jsou jednou z hlavních příčin kyselých dešťů. Jemné částice pronikají do plic a krevního oběhu mají neblahý vliv na zdraví obyvatel žijících poblíž přístavů.

V roce 2020 byla zavedena celosvětová regulace paliv pro lodní dopravu, která stanovila maximální obsah síry na 0,5 %. Tento krok představuje jen nepatrný díl potřebných opatření k dosažení skutečné ochrany klimatu. Výrazného zlepšení by však bylo možné dosáhnout pouze zavedením mnohem přísnějších pravidel a jejich globální koordinací v lodní dopravě.

Zatímco evropská automobilová doprava prochází drastickými změnami, lodní doprava zůstává globálním problémem s minimálními regulacemi s výstižným názvem „průmysloví dinosauři“ .

Přicházející Euro 7 dusí Evropu

Evropa věnuje obrovskou pozornost regulaci emisí z osobních automobilů. Normy jako EURO 6 a plánovaná EURO 7 drasticky snižují povolené limity emisí. Elektrifikace osobní dopravy je prezentována jako klíč k dosažení klimatických cílů.

Nicméně podíl osobních automobilů v Evropě na globálních emisích je ve srovnání s nákladní lodní dopravou zanedbatelný. 15 největších nákladních lodí na světě vyprodukuje přes 4krát více CO2 než všechny osobní automobily v Evropě (300 milionů vozidel).

Navíc lodě produkují i emise, které nejsou u automobilů vůbec dominantní, například oxidy síry a dusíku.

Je čas na skutečnou změnu: EU musí přehodnotit své priority

Pokud má Evropa skutečně zájem o ochranu klimatu, měla by se zaměřit na sektory, které přispívají ke znečištění nejvíce. Lodní doprava je nezbytná pro globální obchod, ale zároveň je jedním z největších znečišťovatelů planety. Pro regulaci emisí z této oblasti je však nutný celosvětový konsensus, což je mnohem větší výzva než zavádění nových norem pro evropské automobilky.

Diskuze o ochraně životního prostředí by měla být komplexní a vyvážená. Zaměření na osobní dopravu nepřinese požadované výsledky, pokud ostatní sektory, jako je právě nákladní lodní doprava, zůstanou bez významné regulace.

Zdroj: Stallionexpress

Líbí se vám článek?

Ano 64 % Ujde to. 19 % Ne 17,1 %

Celkem hlasovalo 211 čtenářů

Nejnovější články