Ekologické otázky a snižování emisí se v posledních letech staly klíčovým tématem evropské politiky. A to hlavně v souvislosti s osobní dopravou a přechodem na elektromobilitu. Současná snaha o úplné nahrazení spalovacích motorů v automobilech ale v porovnání s nákladní lodní dopravou působí spíše symbolicky...
Jeden z největších zdrojů znečištění ovzduší představuje zhruba 90 000 nákladních lodí. Ty největší a nejvýkonnější produkují emise srovnatelné s desítkami milionů osobních automobilů.

Jedním z nejvýraznějších příkladů environmentálního dopadu lodní dopravy je loď Emma Maersk, jeden z největších kontejnerových kolosů na světě. Toto gigantické plavidlo o délce téměř 400 metrů a šířce 56 metrů disponuje motory s výkonem 110 MW, což odpovídá zhruba 150 000 koňským silám. Ročně vyprodukuje tolik škodlivých emisí, jako přibližně 50 milionů osobních automobilů.
Podobnými parametry disponují i další gigantické lodi, například:
- HMM Algeciras: Jedna z největších kontejnerových lodí na světě s kapacitou 24 000 TEU (kontejnerů). Je známá vysokými emisemi CO₂ a oxidů síry, které patří mezi největší v lodní dopravě.
- Ever Ace: S kapacitou 23 992 TEU je Ever Ace jednou z největších kontejnerových lodí na světě. Ačkoli byla navržena s využitím moderních technologií, její provoz stále představuje značné ekologické zatížení, zejména kvůli vysokým emisím CO₂ a negativnímu vlivu na oceány a ovzduší.
- MSC Gülsun: Loď s kapacitou 23 756 TEU je jednou z největších na světě. I přes pokrok v oblasti ekologických systémů, jako jsou pokročilé motory a bezpečnostní opatření, stále představuje značný environmentální náklad kvůli vysoké spotřebě paliva a emisím.
- Ever Given: Slavná loď, která zablokovala Suezský průplav, patří mezi největší na světě. Má kapacitou více než 20 000 TEU a její obrovské motory s výkonem přes 80 MW vyprodukují vysoké emise CO₂
Alarmující je, že pouze 15 největších lodí světa vyprodukuje ročně zhruba stejné množství emisí jako všech 1,2 miliardy osobních automobilů s celého světa dohromady.
Osobní automobilová doprava v Evropě, která je terčem přísných regulací, produkuje relativně malé množství emisí. Stoupajcí elektromobilita dohromady s přísnými podmínkami v podobě Euro 6 omezují skleníkové plyny a jiné škodliviny, nákladní lodní doprava se z velké části uniká podobným regulacím.
Pokud má být ochrana klimatu skutečně efektivní, zaměření pouze na osobní auta není dostačující. Je načase se zaměřit na ty skutečně velké znečišťovatele – a nákladní lodě jsou rozhodně mezi nimi.
Lodní normy, to je svět bez pravidel
Problém se netýká jen emisí CO₂. Drtivá většina nákladních lodí spaluje těžké topné oleje, které mají vysoký obsah síry a dalších znečišťujících látek. Například oxidy síry, které lodní doprava produkuje, jsou jednou z hlavních příčin kyselých dešťů. Jemné částice pronikají do plic a krevního oběhu mají neblahý vliv na zdraví obyvatel žijících poblíž přístavů.
V roce 2020 byla zavedena celosvětová regulace paliv pro lodní dopravu, která stanovila maximální obsah síry na 0,5 %. Tento krok představuje jen nepatrný díl potřebných opatření k dosažení skutečné ochrany klimatu. Výrazného zlepšení by však bylo možné dosáhnout pouze zavedením mnohem přísnějších pravidel a jejich globální koordinací v lodní dopravě.
Zatímco evropská automobilová doprava prochází drastickými změnami, lodní doprava zůstává globálním problémem s minimálními regulacemi s výstižným názvem „průmysloví dinosauři“ .
Přicházející Euro 7 dusí Evropu
Evropa věnuje obrovskou pozornost regulaci emisí z osobních automobilů. Normy jako EURO 6 a plánovaná EURO 7 drasticky snižují povolené limity emisí. Elektrifikace osobní dopravy je prezentována jako klíč k dosažení klimatických cílů.
Nicméně podíl osobních automobilů v Evropě na globálních emisích je ve srovnání s nákladní lodní dopravou zanedbatelný. 15 největších nákladních lodí na světě vyprodukuje přes 4krát více CO2 než všechny osobní automobily v Evropě (300 milionů vozidel).
Navíc lodě produkují i emise, které nejsou u automobilů vůbec dominantní, například oxidy síry a dusíku.

Je čas na skutečnou změnu: EU musí přehodnotit své priority
Pokud má Evropa skutečně zájem o ochranu klimatu, měla by se zaměřit na sektory, které přispívají ke znečištění nejvíce. Lodní doprava je nezbytná pro globální obchod, ale zároveň je jedním z největších znečišťovatelů planety. Pro regulaci emisí z této oblasti je však nutný celosvětový konsensus, což je mnohem větší výzva než zavádění nových norem pro evropské automobilky.
Diskuze o ochraně životního prostředí by měla být komplexní a vyvážená. Zaměření na osobní dopravu nepřinese požadované výsledky, pokud ostatní sektory, jako je právě nákladní lodní doprava, zůstanou bez významné regulace.
Zdroj: Stallionexpress