Když se řekne hybrid, většina lidí si představí Toyotu Prius a její tiché, ekologické putování městem. Ale hybridy nejsou jen o šetření benzínu na křižovatkách. Hybridní systém je synonymem i pro vyspělou technologii, kde spalovací motor neslouží k pohonu všech kol přímo, ale vyrábí elektřinu pro elektromotory v každém kole zvlášť. Přichází opravdová revoluce, která má ambice vyhrát i Dakar a konec konců přeprogramovat i dosavadní smýšlení o autech.
Žádné převodovky, kardanové hřídele a diferenciály! Tady spalovací motor neotáčí koly, ale generuje elektřinu. Tato energie pak pohání elektromotory, které jsou zabudované přímo do kol. Každé kolo si jede po svém, doslova. Výsledek? Naprostá kontrola trakce, dokonalé rozložení výkonu a neuvěřitelná efektivita.
Hlavní kouzlo spočívá v tom, že spalovací motor může pracovat v optimálních otáčkách, kde je nejúčinnější, bez ohledu na to, jak rychle nebo pomalu jedete. Elektřina pak proudí tam, kde je potřeba, a elektromotory v kolech dělají veškerou těžkou práci.

Zkouška, která prověří kvalitu
Když Audi postavilo svůj speciál RS Q e-tron, byla to malá revoluce. Tento hybridní stroj kombinuje dvoulitrový přeplňovaný motor – původně z DTM – který slouží jako generátor, a dva elektromotory (po jednom na každé nápravě), které pohánějí kola. Výsledkem je výkonný systém, který si umí poradit s těmi nejnáročnějšími podmínkami pouště i skal.
A co víc, Audi ukázala, že hybridní systém tohoto typu může konkurovat tradičním spalovacím motorům nejen výkonem, ale i spolehlivostí a efektivitou. V Dakaru, kde jde o každý litr paliva a každý záběr kola, se taková technologie jeví jako budoucnost.
Proč to dává smysl?
Tento systém má výhody, které klasické hybridy nebo čistě spalovací motory nemohou nabídnout:
- Efektivita: Spalovací motor generuje energii při konstantních otáčkách, což minimalizuje ztráty a spotřebu paliva.
- Trakce: Samostatné elektromotory v kolech znamenají dokonalou kontrolu nad přenosem výkonu. Potřebujete více síly na zadní kola? Není problém. Na sněhu nebo písku? Každé kolo dostane přesně tolik, kolik potřebuje.
- Jednodušší mechanika: Bez převodovky a složitých hnacích hřídelí je auto lehčí a méně náchylné na mechanické poruchy.
Budoucnost nejen pro závodní vozy
Není složité si představit, co by takový systém mohl znamenat pro běžná auta. SUV a off-roady by získaly naprosto nový rozměr trakce a schopností. Silniční sportovní vozy by díky elektromotorům v kolech nabízely dynamiku, o které se dnes může tradičním hybridům jen zdát.
Tento typ hybridního pohonu má šanci dostat se nejen do terénních speciálů, ale i do běžných vozů, kde může přinést efektivitu i zábavu za volantem. Audi RS Q e-tron už ukázalo, že tohle není sci-fi.

Výzvy, které je třeba zvládnout
Nic ale není zadarmo. Hybridní systém s elektromotory v kolech vyžaduje velmi pokročilé technologie baterií a elektroniky. Elektromotory v kolech navíc přidávají hmotnost tam, kde by auta chtěla být co nejlehčí. A spalovací motor generující elektřinu musí být extrémně efektivní, aby tento systém dával smysl.
Ale pokud automobilky zvládnou tyto výzvy – a vývoj Audi ukazuje, že to jde – můžeme se těšit na auta, která nabídnou zcela nový jízdní zážitek.

Je to budoucnost?
Hybridní systém, kde spalovací motor živí elektromotory v kolech, je něco víc než jen alternativa k bateriovým elektromobilům. Je to technologie, která kombinuje to nejlepší z obou světů: výkon a efektivitu spalovacího motoru s precizností a flexibilitou elektromotorů.
A když tohle všechno zvládne nehostinné podmínky Dakaru, je jasné, že tahle technologie má co nabídnout i nám, obyčejným řidičům. Možná už brzy budeme jezdit v autech, která budou stejně dynamická a efektivní, jako byla na trati tohoto legendárního závodu. Hybridy nejsou mrtvé – právě naopak. Tohle je jejich druhá šance zazářit.
Zdroj: Autorský text/ Audi