Původně se chtěl jen vyhnout opravné zkoušce, a tak patnáctiletý student z italského města Cesena hacknul z pohodlí svého pokoje systém ministerstva školství a svou známku si jednoduše vylepšil. Zvídavost jej ale zavedla ještě dál. Zaměřil se na sofistikovanější cíl – řízení námořní dopravy ve Středozemním moři. Nyní celou záležitost řeší italské úřady.
Jak uvádí italská tisková agentura, mladík se nejprve nalogoval do digitálního systému ministerstva školství, kde si následně opravil známky. Ovšem - tento úspěch mu ukázal, jak snadno lze proniknout do zabezpečených databází, a motivoval ho k dalším experimentům. Nakonec se mu podařilo získat přístup k lodním navigačním systémům, které sledují a řídí trasy obchodních plavidel.

Prozradilo jej opakované hlášení
Z pohodlí domova si upravil navigační kurzy několika ropných tankerů, čímž narušil jejich původní trasu. Na jeho počin upozornilo až opakované hlášení, kdy si některé lodní společnosti začaly stěžovat na nečekané změny kurzů plavidel, což vyvolalo rozsáhlé vyšetřování. Stopy vedly k připojení z rodinného domu v Ceseně, kde vyšetřovatelé nakonec identifikovali mladého viníka.
Dostane trest, anebo vyznamenání?
Italské úřady nyní případ vyšetřují a bude o něm rozhodovat soud pro mladistvé v Boloni. Student nezměnil pouze své známky, ale i výsledky několika svých spolužáků, čímž jim umožnil vyhnout se opravným zkouškám. Spekuluje se, zda se o něj nezačnou zajímat firmy zabývající se kybernetickou bezpečností, nebo zda ho čekají přísné právní důsledky.

I Česko má svého maestra
Podobné příběhy nejsou výjimkou. V roce 2022 Karlovarská policie vyšetřovala žáka základní školy, který se dostal do školní databáze a měnil známky sobě i spolužákům. Série podezřelých změn v hodnocení nakonec vedla k odhalení neoprávněného přístupu.
Zůstaňte všichni doma!
V zahraničí se objevují i sofistikovanější případy. V USA v roce 2019 středoškolák z Floridy nejen že si zlepšil známky, ale také odesílal falešná oznámení o uzavření školy kvůli neexistující sněhové bouři. Tyto incidenty ukazují na slabiny zabezpečení školních i dalších veřejných systémů.

Kybernetickou bezpečnost čeká nová výzva
Závislost na digitálních systémech roste, ale často se ukazuje, že zabezpečení zaostává za schopnostmi jednotlivců, kteří mají dostatek technických znalostí a motivace je obejít.
Zvláště znepokojivé je, že k narušení těchto systémů často stačí jen základní znalosti programování a analytického myšlení. Nejde přitom jen o jednotlivce – podobné zranitelnosti mohou být využity i organizovanými skupinami či státními aktéry, kteří hledají způsoby, jak destabilizovat klíčové infrastruktury. Tento případ proto vyvolává naléhavou otázku, zda jsou současná bezpečnostní opatření dostatečná a zda není třeba je zásadně přehodnotit.

Kybernetické útoky na kritickou infrastrukturu se v posledních letech množí a stále častěji ukazují, že zabezpečení těchto systémů neodpovídá reálným hrozbám. Vlády i soukromý sektor musí investovat nejen do pokročilejších technologií, ale také do vzdělávání odborníků a prevence. Tento případ jasně ukazuje, že mladé talenty v oblasti kybernetiky mohou představovat nejen riziko, ale i příležitost – pokud budou jejich schopnosti správně nasměrovány.
Zdroj: Autorský text, Corrieredibologna